Rotterdam, 3 mei 2018 – Stedin Groep en Koninklijke VolkerWessels tekenen een voorlopige koopovereenkomst voor de overname van Joulz Energy Solutions (JES). Het voornemen is dat per 1 juli 2018 Visser & Smit Hanab, onderdeel van VolkerWessels, eigenaar van JES wordt. Voor JES betekent het dat het is verzekerd van een krachtige nieuwe eigenaar waardoor werkgelegenheid voor de 160 medewerkers wordt behouden.

Stedin Groep, waarvan ook de gereguleerde netbeheerder Stedin onderdeel is, richt zich voornamelijk op de energietransitie en het betrouwbaar houden van de energienetten. JES is specialist op het gebied van complexe midden- en hoogspanning. De commerciële activiteiten van JES (niet Stedin gerelateerd werk) passen niet langer binnen bij de werkzaamheden en strategie van het netwerkbedrijf. Stedin Groep is daarom op zoek gegaan naar een nieuwe eigenaar en heeft deze in VolkerWessels gevonden.


Landelijk netbeheerder TenneT en hoogspanningsspecialist Joulz Energy Solutions gaan op 23 april in Dedemsvaart voor het eerst in Nederland, met eenmalige toestemming van de overheid, onder spanning aan een hoogspanningsverbinding werken. Werken onder spanning is in Nederland wettelijk niet toegestaan. Door het belang van de beschikbaarheid van het hoogspanningsnet en de toename van duurzame energie is het uitschakelen van verbindingen steeds lastiger. Hierdoor zijn delen van het net niet meer te onderhouden. Werken onder spanning is hiervoor een veilig alternatief. TenneT en Joulz willen daarom in Dedemsvaart laten zien hoe werken onder spanning werkt en dat werken onder spanning niet meer risico's kent dan spanningsloos werken.

Om onderhoudswerkzaamheden aan hoogspanningslijnen uit te voeren, is het wettelijk verplicht om de lijn uit te schakelen. Dit is vaak moeilijk in te plannen, bijvoorbeeld omdat het gebied achter de verbinding hiervan afhankelijk is of omdat het gaat om een belangrijk onderdeel van het hoogspanningsnet. Daarnaast is het weer een bepalende factor voor de decentrale opwek van stroom. Hierdoor kan een verbinding soms op het laatste moment niet uit bedrijf worden genomen, omdat zonnepanelen of windmolens stroom opwekken. Dit maakt de planning van werkzaamheden aan hoogspanning complex en onzeker.

Veiligheid boven alles
Werken onder spanning is niet nieuw. In bijna de hele wereld worden onderhoudswerkzaamheden uitgevoerd terwijl de lijnen onder spanning staan. Dit is mogelijk door gebruik van speciale technieken, kleding en materiaal. Werken onder spanning kent niet meer risico's dan werken zonder spanning. Uiteraard worden er speciale veiligheidsmaatregelen getroffen. Allereerst zijn de medewerkers hiervoor speciaal opgeleid. Ook maken zij gebruik van speciale kranen, geïsoleerde steigers en kleding. RTE, de Franse collega netbeheerder van TenneT, werkt al langer onder spanning. Vorig jaar zijn TenneT en Joulz op bezoek geweest bij RTE. Bij dit bezoek heeft de Franse netbeheerder werkzaamheden onder spanning, vergelijkbaar met de geplande werkzaamheden in Dedemsvaart, gedemonstreerd. De werkzaamheden onder spanning worden vanaf 23 april door RTE uitgevoerd.

Werken onder spanning is mogelijk
In Nederland is werken onder spanning wettelijk niet toegestaan. Deze bepaling in het Arbobesluit heeft in Nederland altijd in de wetgeving gestaan in tegenstelling tot de Europese wetgeving.Deze manier van werken is wat TenneT betreft een veilige toevoeging aan de traditionele manier van werken, daar waar dat niet mogelijk is.

Voor Reddyn werkt Joulz Energy Solutions als hoofdaannemer aan het project Middenmeer. Middenmeer is een nieuw 150kV/20kV station in de Wieringermeer. Liandon schreef onderstaand artikel over dit project. Wij nemen dit artikel over met toestemming van Liandon.

Onderstation? Geen idee!

Onderstation Middenmeer. “Een groot nieuw onderstation dat wij bouwen voor het aansluiten van een grote hoeveelheid nieuwe windmolenparken die hun energie via het hoogspanningsnetwerk naar de rest van Nederland transporteert. Dit is wat ik mijn familie en vrienden vertel wanneer ze vragen wat ik eigenlijk voor werk doe”, vertelt Michael van Leeuwen, lead engineer bij Liandon. “Veel mensen hebben geen idee waar ik iedere dag aan werk. Ik vind het dan ook mooi dat ik de voortgang van onderstation Middenmeer nu in beelden kan laten zien”.

middenmeer 1

Zelfde doel, andere achtergrond

Michael: “Als ik ‘s ochtends onder de douche sta, denk ik aan de diverse acties en afstemmingen die door mij gedaan moeten worden op project Middenmeer, zoals het gezamenlijk beoordelen van de vele onderwerpstukken met Joulz. Joulz is onze partner in het realiseren van het onderstation.”

Vanzelfsprekendheid

Voor de bouw van een onderstation heb je een projectteam nodig, bestaande uit projectmanagers, engineers, uitvoerders en technici. Klinkt logisch, toch is het niet vanzelfsprekend. Mede door de energietransitie is er veel werk, zoveel werk dat er extra ‘handjes’ nodig zijn. 

middenmeer 3

middenmeer 2

Samenwerking

Michael: “Ik krijg energie van de inzet en betrokkenheid van de verschillende projectmedewerkers van zowel Liandon als Joulz die meewerken in dit project. De samenwerking verloopt soepel omdat we samen vol passie werken aan één machtig mooi project.”

Deon van Kuijeren, hoofduitvoerder bij Joulz vult aan:

“De samenwerking verloopt erg positief, de lijntjes zijn kort en toegankelijk. Inspringen op onverwachte situaties en deze oplossen vind ik erg leuk en ik krijg veel energie van een goede sfeer op de bouwplaats. Wanneer ik een rondje over het terrein loop, doe ik dit met een trots gevoel. Trots op wat we samen al bereikt hebben.”


'Wij zorgen voor duurzame totaaloplossingen in complexe midden- en hoogspanning.'

Meer informatie

energysolutions

Meer informatie over onze dienstverlening
088 895 8200

Joulz Energy Solutions B.V.
Postbus 19230
3001 BE Rotterdam

Contactformulier
Vestigingen

Copyright © 2015-2018 Joulz Energy Solutions